Det Visuelle Workshop-Deck

Categories Facilitering
Det visuelle workshop deck

Mange workshops er bare ikke produktive. De formår ikke, at bringe diskusionerne frem til afklaringer, der frigør projektet til, at bevæge uhindret videre.

Men med en god struktur og en klar afdækning af, hvilke problemstillinger, der skal drøftes, kan workshops være de mest afgørende møder på vejen mod et succesfuldt gennemført projekt.

Ideen med det Visuelle Workshop-Deck er meget enkel. Jeg arbejder på at lave et kortsæt, der er et værktøj til at strukturere opbygningen af en workshop.

Decket samler de workshop-formater, som jeg har haft gode erfaringer med, at bruge i workshops i de sidste 10 år.

Den gode Workshop

En god workshop er kendetegnet ved at:

  1. Være målrettet mod at løse den overordnede problemstilling
  2. Have et klart roadmap for hvilke del-problemstillinger, der skal diskuteres undervejs
  3. Bruge stærke dialogværktøjer til, at involvere alle i drøftelse af problemstillingerne
  4. Være forberedt således, at alle nødvendige data og værktøjer er tilgængelige

Det er facilitatorens opgave, at forberede sig effektivt, således at man har et klart roadmap for opgaverne på workshoppen. Dette sikrer, at mødet kan gennemføres effektivt.

Men det sikrer især, at facilitatoren kan koncentrere hele sit overskud omkring diskussionerne på workshoppen, og få strammet møtrikkerne på alle konklusioner.

Det Visuelle Workshop-Deck BETA

Indtil videre er der 15 kort. Det er sådan lidt work in progress.

  1. Workshop fokus
  2. Brugerrejse design
  3. Business model canvas design 1
  4. Kunde feedback sprint
  5. Mål hierarki
  6. Poker prioritering
  7. Prep survey
  8. Prioritering
  9. Value proposition design: Kunden
  10. Value Proposition Design: Leverancen
  11. Visuelt sprint
  12. Ide sprint
  13. Elevator pitches
  14. Feedback med hat
  15. Dotmocracy

Hvert kort består af en forside med titel og illustration. På bagsiden er der en kort intro til øvelsens elementer – og øvelsens tid.

Eksempler på kort fra visuelt workshop deck
Eksempler på kort fra decket. Forside med illustration og guide-tekst på bagsiden.
Download Deck

Sådan bruger man decket

Det er egentlig meget enkelt. Grib dit deck og vend først kort: “Workshop Fokus” – og så er det bare at klø på.

  1. Brug 5–10 minutter på at fastlægge workshoppens målsætning – hvad skal være skabt og blotlagt, når vi er færdige
  2. På vej mod afklaringen: Hvilke problemstillinger skal bearbejdes? Og i hvilke. Rækkefølge? (10 min)
  3. Tag nu decket frem og find velegnede opgaver til de enkelte dele af workshoppen (10 min)
  4. Hvad skal laves af prep-work, særligt i form af stakeholder-afdækning og data-indsamling? (5 min)

Og så er du klar til at sætte dagsordenen for din workshop op.

Skæreplade, skalpel og sleeves
Lidt skalpel og lineal og et par kort-sleeves, og så er du klar.

Fundamentet: Søvn & Ægte Fritid

Categories Trivsel

I december skrev jeg frisk og glad om mit nye selvmåling-regime, hvor jeg ville måle endnu flere aspekter af mit liv i jagten på større balance.

Ak… det spillede ikke. Slet ikke faktisk.

Det, at udvide, gav blot den effekt, at jeg faldt ud af vanen med at tracke. Da jeg lagde ekstra lag på, styrtede det i grus for mig. Det var som om, at jeg prøvede at bygge oven på et korthus, der allerede var bygget lidt skævt.

Så nu prøver jeg en anden approach. Jeg starter op igen fra bunden. Og jeg vil etablere et godt og solidt fundament.

Jeg har en hypotese om, hvad der vil bidrage mest til en mere balanceret tilværelse:

  • At få tilstrækkelig søvn
  • At få koblet rigtig fra, når jeg er hjemme.

Så nu måler jeg på to ting. Om jeg har få sovet nok. Og om jeg har tager stress med hjem fra arbejde. Det er simpelthen det. Så kigger på det en gang om ugen på min weekly review, og så vurderer jeg hvordan det er gået med at nå mine mål.

Konsekvens af ikke at nå mål

Hvis det viser sig, at jeg ikke har levet op til at få sovet og være afslappet, så foretager jer en korrektion. Så skal jeg have planlagt, at tage noget tid til afslapning for at komme i balance.

Det virker måske helt indlysende for nogen, men… det er altså nyt for mig at prøve.

Jeg har det rart med dette setup. Det skaber en situation, hvor det at måle ikke bare noget som jeg når eller ikke når. Hvis ikke jeg har nået mit mål, så planlægger jeg noget som vil rette op på situationen.

Basis først

Jeg tror det er en god model. Og jeg tror, at det godt, at fokusere på noget fundamentalt og få det i balance først. Og så må jeg vente med, at sætte mig yderligere mål, og bygge ovenpå, før jeg har mestret basis.

Men jeg vil sige, at hvis jeg får styr på dette, så har jeg også fået lavet en kæmpe forandring i mit liv. Jeg tror ikke det gælder at sætte mange mål. Jeg tror det gælder om at satse på de vigtige mål.

Fokus for trivsel

Categories Trivsel

Jeg har overvejet, hvordan jeg kan få løftet tilværelsen. Jeg har en tendens til, at hverdagen får lov til at køre på autopilot. Jeg får simpelthen ikke gjort de ting, som jeg gerne vil.

Det er ofte mit arbejdsliv, der løber af med mig. Det, der bliver tilbage, går til praktiske pligter i familien. Det der viger er kærlighed, kreativitet og kroppen. Det er ikke optimalt.

Jeg har i det sidste halvår holdt øje med mit stress-niveau med en app, der hver dag beder mig om at indtaste data. Områderne har været: Meditaton, motion, stressniveau og søvn. Appen hedder Tracknshare og har den fordel, at man selv kan styre, hvad man vil måle.

Det har faktisk fungeret ret godt. Jeg er i hvert fald blevet rigtig god til at sænke mit stress-niveau. Det er også lykkedes i de perioder, hvor jeg har travlt. Så nu vil jeg udvide dette til andre områder, og følge udviklingen her på bloggen.

Jeg vil gerne skrive mere. Og podcaste mere. Og jeg vil gerne udvise mere omsorg og kærlighed over for min kone og min familie. Og så få gang i noget, der er godt for kroppen. Hvis jeg kan lykkes med det, vil jeg føle, at mit liv er i bedre balance.

De områder jeg planlægger at tracke er:

  • Stress
  • Motion
  • Meditation
  • Søvn
  • Kreativitet
  • Kærlighed

Status på de gamle områder

Men hvordan er det så gået i de sidste to måneder med de områder jeg hidtil har tracket? Der er gode ting og knap så fantastiske ting. Her er, hvordan det er gået, vurderet på 7-skalaen. 

Stress

Det her er topscoreren i den forløbne periode. Jeg lader mig ikke stresse på den måde, som jeg gjorde før. Det har hjulpet at arbejde med mig selv. Jeg har tidligere haft en tendens til, at arbejde som ikke blev løst til UG+ gik mig meget på.

Jeg er stadig meget optaget af at lave godt arbejde, men jeg føler ikke, at hele min person ligger på blokken, hvis jeg laver en svag performance i en eller anden sammenhæng.

Samtidig er jeg skiftet fra primært, at arbejde solo til, at arbejde i et team med en teamleder-rolle. Det er klart noget, der passer mig bedre. Jeg har brug for folk omkring mig i arbejdssituationen, for at føle, at der er nogen, jeg deler anerkendelse og mål med. At sidde i en solo-funktion med et meget abstrakt ansvar, det er ikke mig.

Så i forhold til et forår, der var hårdt stressbelastet, så er der sket store fremskridt.

Stress management: 10

Søvn

Her er jeg blevet lidt bedre til at komme i ordentlig tid i seng. Men ikke nok. Jeg er lidt ramt af, at det ofte trækker ud med at få Rosa i seng, og så vil jeg også lige gerne sludre med Malou, og så bliver klokken hurtigt 23-24. Så bliver det til 6-7 timer. Jeg har sat mig et mål om 8 timer. Så det er for lidt.

Søvn management: 4

Meditation

Her er jeg kun lige kommet i gang, og så fader det ud for mig. Jeg står ofte tidligt op om morgenen med plan om af meditere. Men så bliver det ikke rigtig til noget, for jeg får lige åbnet mobilen – den dødsensfarlige tidsrøver!

Jeg bliver nogen gange i tvivl om, hvorvidt jeg er rigtig ordentligt commited til meditationsmålet. Nu holder vi det inde i mikset og gør status næste gang.

Meditation: 00

Krop

Det er gået lidt bedre med at passe på kroppen, uden at det er decideret prangende. Det er lykkedes at få øget mængden af gåture, for eksempel til arbejde.

Gåture er gode for mig, fordi de også hjælper mig med, at blive klar i hovedet. Sådan 5 km på arbejde er bare helt perfekt til at komme frem helt forfrisket. Det er meget bedre end bilen. Så det er klart en af de ting, jeg vil prioritere.

Jeg har også spist bedre i den forløbne tid. Nåede en god lang tid som vegetar, men det er jeg faldet lidt af igen. Det kræver noget arbejde at blive god til. Og når man ikke lige kan finde på noget til aften… så bliver det hurtigt til det sædvanlige.

En god indikator på fremskridt i dette er felt er, at jeg har tabt mig. Jeg ramte 81,8 kg fra at have været oppe på 87 i september, så det er også meget godt.

Det jeg mangler er at få lavet noget, der styrker kroppen og kondien, og det var ambitionen at få hul på det. Så der er klart plads til forbedring.

Kropsfokus: 02

Overordnet status: 4

Så alt i alt ender jeg på en gennemsnits score på 4 – en jævn præstation, uden at være prangende. Nu må vi se om jeg kan hæve niveauet i fremtiden. Ønsk mig held og lykke.

Nuke and paved – Poder.dk

Categories Diverse

Hej Verden – Sådan starter man en ny WordPress blog. Eller… i mit tilfælde genstarter.

Fik noget teknisk bøvl med den gamle installation, efter at jeg havde fået Malware via et plugin. Det er bøvlet at rette op på kan jeg sige… Så husk at opdatere plugins!

Så derfor tænkte jeg. Hvorfor ikke bare starte forfra?

Så det gør jeg nu. Et helt clean install til 2016. Gamle blogindlæg ligger i arkiv, og kommer måske frem engang, hvis tiden tillader det.

nuke-and-pave